Engelsman på äventyr i svensk svampskog

Datum: 2009-10-20 Tid: 17:50:55
Nick kommer inrusandes i köket, med tre kassar i händerna och ett leende som mäter fyra varv runt huvudet samtidigt som han ropar ut  "Kolla här, nu ska jag göra risottooo!". Han ställer stolt fram kassarna på diskbänken bredvid mig där jag står och harvar med diskborsten i gamla matlådor. Jag slänger ett öga ner i en av kassarna. Blicken fångar upp något som vid första anblicken ser ut att vara en stor kluns vitmossa. Vad har han egentligen gjort? Då kopplar det. Han har varit ute och plockat svamp. På egen hand. Innehållet i kassarna på diskbänken är resultatet. Jag tittar ner i kassarna igen. Nick har plockat två kassar fulla av...lömsk fingersvamp. Väldigt, väldigt giftig lömsk fingersvamp. Han tittar lite frågande på mig. Hur ska jag förklara att han just plockat tillräcklig mängd svamp för att, om inte ta livet av sig så i alla fall försätta sina njurar i en ganska taskig situation? Skakar på huvudet. "Du Nick, skippa risotton idag va?"

Tredje kassens botten innehöll i alla fall några trattkantareller. Jag kontrollerade dem noga.


Kommentarer
Postat av: Lisa

nwaaa! haha, stackarn ;)

2009-10-20 @ 18:19:47
URL: http://lisabussqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0