Gästinlägg: Piff och puff i Stabbyskogen

Datum: 2010-12-10 Tid: 19:59:26

Förra helgen började jag och Linda vår gemensamma träning mot Kortvasan 2011. Med likadana stavar, skidor, pjäxor och som pricken över i:et med likadana skidställ, som Piff och Puff med andra ord. Som tur är har Linda en svart jacka och jag en röd, så att det går att se skillnad på oss. Till lagom många minusgrader, sol och perfekt skidföre tog vi skidorna under armarna och promenerade mot Stabbyskogen. Där finns inga preparerade spår, men jag lät Linda åka först, så fick jag i alla fall några spår att åka i :P Det visade sig att våra nya "vasaloppsskidor" gled perfekt i nedförsbackarna, värre var det dock uppför eftersom vi ännu inte investerat i någon fästvälla. Lite bakhalt skulle man kunna säga, vilket dock ledde till att det blev mycket stakträning. Nästa gång blir det dock fästvalla, i alla fall för min del.
Så många studenter mötte vi inte ute i motionsspåren en lördagmorgon vid tio (undra varför?), däremot många pratglada pensionärer. Blandad annat en trevlig farbror som tipsade oss om ett bra skidspår på 7,5 km som spåras på Bälinge golfbana, nackdelen är bara att Bälinge ligger ca 1,5 mil utanför Uppsala. Detta innebär att det då ju räcker för oss att åka fram och tillbaka till Bälinge för att få distansen som vi behöver till Kortvasan och det vet jag inte riktigt om det är värt, så vi lär nog hålla oss i trakterna runt omrking Uppsala även i vår forsatta träning.
Efter några varv runt i Stabbyskogen, förbi prästgården, nedför mördarbacken (som Linda benämde den efter ett tidigare smärtsamt fall) oh genom fårhagen avslutade vi en riktigt skön skidtur med en slutspurt utför med superglid.
Med lagom mycket mjölksyra i stakarmarna och varsitt stort leende på läpparna avslutade vi denna första träning, med en känsla av att det här lovar gott för den fortsatta förberedelsen inför Kortvasan som stundar om mindre än 3 månader.

Allt för mig för denna gång!

/Anna Sporre



Kommentarer
Postat av: Anonym

vad ni är söta.

2010-12-12 @ 17:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0